Tuesday, October 29, 2013

Rewind part3

Salam semua... Part 3 ni mula bila aku dah kuar dr kolej komuniti sg petani dan cari pusat2 mlvk kat malaysia.. kursus yg aku minat tetap x berubah.. automotive.. tp memandangkan cuma sijil, engineering punye title tu xde.. yg ada cuma teknologi mekanik automotif enjin petrol dan diesel..

Aku pon cari la dalam paper2 yg ada depan mata aku..aku dapat satu iklan dari times academy kerjasama dgn EON di kajang.. aku pon apply la, lepas seminggu, diorang panggil aku dgn menawarkan kursus yg aku apply tu...ms tu yg hantar aku pekerja bapak aku.. naik pikap satu.. blakang pikap tu la aku sumbat motosikal aku ngan baju2..

Bertolak dr kedah smpai la ke kajang, aku turunkan barang2 lepas tu uncle tu balik.. aku sorang sorang je terkebil2 nak daftar.. lepas daftar sume sorang2, aku saftar asrama.. yg best tu? Dorm tu ade 14org..aku sorang je melayu..lain sume cine..
Agak cuak la masa tu...kursus yg aku amik cuma 6 bulan untuk aku tamatkan tahap 1 sampai tahap 3...

Masa berlalu, sampai aku tahap 3, aku dah mula x tahan ngan perangai bebudak dorm tu..ade yg bawak amoi masuk la... minum arak la.. lepas mabuk, botol bersepah2.. muntah2 lagi...aku pon mula pikir jalan nak keluar dr asrama.. kebetulan abg aku belajar kat uniten bangi.. aku pon merempat la kat sana. Nasib baik member2 abg aku ok je.. uniten hanya tmpat aku tido.. baju2 ngan barang2 aku yg lain ada kat asrama mlvk tu lg... nak sumbat uniten? Segan sbb tmpat org.. pastu space pon x banyak.. so biar je la.. dekat je pon...

Satu hari, bila aku nak masuk kelas, aku singgah asrama mlvk tu nak amik safety boot. Aku sampai je, bebusak cha ya alif nun dah tgu lbh 10 org...exact no aku x ingat... diorang nak lepuk aku sebab diorang pk aku curi sport rim kete sorang student tu.. aku tgk kete wira tu siap kene sendal ngan batu bata lagi.. hahahaha..

Aku pon ckp la, kalau aku nak curi rim kreta 4 biji, aku x pakai moto.. aku bawak kereta utk curi.. kalo naik moto aku nak letak mana rim tu? Bakul moto?? Pakai akal la apek...

So xde bukti yg aku curi.. ade seko dua yg masih x puas hati.. diorang patahkan katil aku, celup boot aku dlm tong isi minyak itam. Pastu katil aku patah.. mmg aku beku hati time tu.. bile buat aduan, still same je.. xde ape pon tindakan.. so aku pon makin beku hati...org layan aku mcm sampah aku bagi diorang balik lagi dewa sampah..aku keluar dr pusat mlvk tu tanpa notis..aku lari ke ktang utk cari kerja part time... kat sana aku kenal la satu family dr selatan thai yg ada jalanksn kedai maka kat sebelah caltex kuang..try la pegi makan kat sana, sedap!! Aku keje kat kedai kak dah tu selama 6 bulan..merasa la pg thailand bila tokey ajak jalan sana..keje aku amik order, kemas kedai, lap meja, pungut puntung rokok ms tutup kedai..aku xde hal keje cmtu..sbb gaji halal, tokey pon tolong skali, bukak kesai slepas asar, tutup sebelum subuh..ms tu aku sedar.. ade org lagi susah dr aku..Jali, sepupu suami kak dah, abang dia meninggal kene bom akibat konflik selatan thai.. aku sendiri tgk Jali jwb fon, aku sndr dgr bak dia teriak dalam fon bgtau..sedih mmg sedih..tp aku respek jali. X bertakung langsung air mata dia..jali ajak aku pg thai..aku takut sbb bkn psl kes bom2 tu.. to takut ngan parents aku. Sbb diorang x rau yg aku dah berenti mlvk tu..So aku x pegi, aku cuma mampu bg alfatehah je untuk si arwah..lepas 6 bulan bekerja, pasal mlvk tu, satu sen aku x bayar.. haha.. ms tu aku ade dengar2 yang kliuc buat hari terbuka.. kliuc tu kuala lumpur university college.. kat bangi.. akh pon mnta cuti kat kak dah..pegi sana dr sg buloh naik kapcai aku sampai la ke kliuc tu.. pakai tshirt ms mlvk je.. minyak2 hitam lama penuh kat baju..selamba je aku masuk office pastu ckp cmni..'cik sy nak belajar sini, spm sy 3 kredit..sy rasa sy layak apply diploma automotif engineering'... staff kolej tu pon kata ye dan dia org yg tolong isikan borang2. So yuran semester aku call bapak aku... masa tu baru nak call!! Kene gosok laaa...pastu die tanya nape berenti mlvk x bgtau? Aku jwb senang je.. smpai umur berapa aku nak pegang spanar? Smpai umur berapa aku nak baring bawah kereta? Minat mmg minat.. tp kene pikir jauuuuh kedepan..citer sebab aku keluar tu diorang x tau..citer kes aku nyaris kene ketuk akibat dituduh curi rim kete pon aku xnak bgtau..

Hmmm sambung lagi..

No comments: