Monday, October 28, 2013

Rewind part 2

Salam.. sambung part 2.. hahaha sempoi punye mukadimah...
Sambung kat asrama punye citer... ms tu dlm kepala aku, asrama ni 2 tempat je dlm Malaysia..RMC dgn SEMESTI.. hahahaha maklomla dok estate... x tau langsung dunia luar. So aku pon pk dia kat asrama smk khir johari... padahal dia dah ke gerik masuk MRSM.. MRSM pon aku x tau pebende...hahaha.. bila naik form 4, sblm masuk teknik, aku tanye amar.. adik ko mana??? Dia kata ade kat asrama.. so aku pon ok je la.. tp trpikir2 psl x nampak batang hidung die..  lepas tu citer ni abis kat situ ble aku masuk teknik. Bapak aku pindah plak ke kedah..

Aku masuk teknik, akademik aku terlungkup menjunam.. aku x salahkan sesape.. salah diri sendiri sbb x study.. time tu aku sikit kesedaran pon xde fikirkan kehidupan selepas sekolah yg nyatanya sangat susah dan penuh liku2 yg x nampak dengan mata kasar..

Result SPM kuar.. hancur lebur..mak aku kecewa. Bapak aku pon kecewa.. Masa tu br aku nak menyesal.. Aku mengaku silap dan aku tau masa depan aku x nampak.. aku cuma nampak masa depan aku hanya ada pada tangan aku, kuderat aku, dan tulang 4 kerat. Xde satu pon aku nampak masa depan aku yg aku akan gunakan akal dan ape yg aku belajar di sekolah... hampir setahun aku termenung. Aku kerja pon dgn kelayakan aku cuma buruh di ladang sawit..

Nak merintih? Sape nak dengar? Silap sendiri bila org nasihat aku, aku melawan, buat pekak..sekarang aku kene hadap jugak walau macam mana pon.. 3 bulan aku jadi buruh kasar aku dipilih jadi mandor..kire mcm supervisor sebab aku ade spm.. math aku pon credit..

Setahun aku kerja kat sana aku fikir aku xnak teruskan hidup cmni..aku nekad nak sambung study. Aku pon cari dlm surat khabar.. mana mana kolej yg offer aku dgn minat aku dlm bidang automotif.. so aku daftar la nama kat satu kolej kat seremban.. nama kolej x yah tau la.. dah bungkus rasanya kolej tu..kat sana aku jumpa banyak jenis org.. kat sana aku kwn ngan pelbagai jenis org. Drpd ustaz sampai la ke bohsia.. yg aku tau, aku suke godek2 motor.. kat sana la aku bergaduh ngan budak skinhead.. kat situ la aku tgk ade student campur laki perempuan satu umah.. kat situ la aku kene belajar cmner nak berdepan ngan semua tu. Nak lari mana? Dok asrama? Banyak ganja..kalo kene  cekup? Lagi aku susah...

So aku dok umah sewa kat seremban 2..masa tu masuk semester kedua. X lama duduk situ aku keluar bila housemate buat hal. Bila ditegur, kata x sporting, sape x angin kalau botol arak disusun sebelah tilam aku? Bawak awek masuk umah pastu main game pakai komputer aku dlm bilik aku.. bila aku suruh keluar, aku plak kene sound.. mcm mana? So aku nekad baik aku berenti.. mungkin tempat lain ada utk aku kat dunia ni..

So aku tinggalkan study kat seremban balik kedah sebab bapak aku keje kat kedah. Aku menganggur lagi sebulan sambil aku mencari mana peluang nak study..dapat satu tempat lg kat sg petani.. kolej komuniti... kat sana aku dah daftar kursus yang sama.. lepas sebulan aku belajar, nak dijadikan cerita, Orang orang dari perodua datang bagi taklimat tentang peluang kerja.. bila sesi soal jawab bermula, akulah org yang angkat tangan, bangun dan tanye soalan.. soalan aku simple, perodua ambil masuk x student kolej komuniti? Jawapannya tidak!! Sebab x diiktiraf... aku senyum duduk semula... masa tu kepala otak aku dah mula bekerja...mana aku nak pergi.ape future aku...
Aku pon tanye lagi, ape yg boleh buat terima kerja? Mereka jawab MLVK (MAJLIS LATIHAN VIKASIONAL KEBANGSAAN) Terus aku bangun dari dewan pergi ke pejabat kolej tu aku isi borang berenti belajar.. aku nak masuk pusat mlvk.

Sambung part3

No comments: