Wednesday, January 1, 2014

Part 5 Jodoh

Assalamualaikum w.b.t

Hi semua... kali ni aku nak cerita psl jodoh aku.. kire sambung la part2 yg sebelum ni..
Aku selamat menamatkan zaman bujang aku pada tarikh 14 dec 2013 (sabtu)
Aku selamat menjadi suami kepada isteriku dengan majlis yg sederhana yg mana dgn takdir tuhan masin mulut aku (yg mana kenal aku tu tau la aku jenis yg mcm mana)
Asalnya 14 dec tu hanya untuk bertunang dahulu. So bila perubahan berlaku utk bernikah terus atas persetujuan kedua org tua, yg xde kaitan pertalian darah pulak yang melebih2 mcm isteriku tu bawah tanggungan diorang..
Bila perubahan berlaku, mental aku mmg dah sedia utk hadap ape yg jadi.. nak detail xbleh la.. hahaha
Paling menyedihkan bila aku dituduh merosakkan isteri aku sblm berkahwin.. biasa la.. mulut bangsat mmg sesiapa pon xbleh tutup. Sebabnya hanya aku dan keluarga isteri shja yg tahu.
Sebelum aku salam kadi untuk memikul tanggung jawab aku sebagai suami, ade la nombor2 yg aku x kenal ntah dari mana timbul, sms aku tanya, kenapa aku pilih isteri aku, die kenal plak tu..
Ni jawapan aku. Aku pilih dia bukan ko. Kerana ape? Dia jodoh aku, bukan ko. (Utk org yg sms tu)
Wallahi aku syg isteri aku dan sblm kawin aku nekad nak jadikan dia isteri aku.
Ade jugak mulut2 sakai yg kata aku bomoh keluarga isteri aku..
Aku xnak la berdendam atau ape2, esok lusa, mereka yg mengata tu ade keluarga sendiri. Ade anak2 sendiri, ape perasaan korang bila ape yg korang kata pada aku ni, jadi pada anak korang? Aku x minta, tapi aku yakin, Allah maha adil.
(Tu untuk yg mengata aku ye)

Aku bernikah pada 14 dec di Perak, dan 13 dec aku masih di Sabah. Sama juga pada isteriku, 13 dec dia masih berkerja.
Mmg x sempat utk kami prepare seperti org lain, pada saya, sy x kejar majlis yg gah seperti mana org yg mengata aku sengkek ataupon lain2.. aku kejar berkat Allah dan kedua org tua keluarga aku dan keluarga isteri. Alhamdulillah,  kami pasangan suami isteri, direstui.. masa nikah, bapak mertua aku yg tenangkan aku.. wali duk sebelah beb..
Aku sangat selesa.

Rombongan keluaga aku plak sikit punye ramai, 16 kereta penuh ngan sebiji bas persiaran..
Tu pon ade yg x dpt dtg.. havoc la jugakrumah isteri..
Tp kuasa Allah, selepas selesai, ramai yg suka cara kami berkahwin, simple, nice and x membazir..
kawan2 isteri yg belum berkahwin pulak kata cara kami sangat best dan sempoi..ramai yg nak ikut.. mudah mudahan makbul ape yg diorang hajatkan, janji niat kene betul, yakin ngan Allah.

Ade yg tanye wang hantaran la, berapa aku belanja utk kawen, sorry, aku x dedahkan, even parents aku pon x tau. So yg lain, simpan je mulut tu elok2 sebelum mulut tu x jadi mulut..haaaaaaa....
Ape yg aku tau, aku sedia berkorban utk agama aku dan keluarga aku.
Ape yg buat aku tambah seronok, kawan mertua aku juga merupakan kawan mak abah aku, mmg kecik dunia ni.
Rahmat Tuhan pertemukan mereka semula.. ok ape sedara islam yg jauh bertemu.. aku pon x sangka.

So, majlis aku berakhir ngan kunjungan abg aku sendiri.. smpai mlm die lepak, abg aku plak merupakan anak murid mak mertua aku satu ketika dulu.. hahaha jejak kasih.
Tq shac era (tu la abg aku)

No comments: